ÖRINGAR


Öringar får man inte! Dom förtjänar man!

måndag 20 maj 2013

Tre turer med fisk.

En röd torsdag och ledigt från jobbet, då blev det såklart fiske. Gled ut från hamnen vid 05-tiden med en kopp kaffe i handen. Spöet var naturligtvis laddat med ett grön/guldiga Toby 18g. Det var mycket fisk som intresserade sej men det var svårt att dit dom. Jag höll mej till de ställen som jag hade haft fisk efter på och till slut lyckades jag få en liten som fick gå tillbaka. Jag hade en liten sälen hos mej vid många tillfällen men det var fisk där också.

öringfiske
Sälen?
 

 
 Den följande lördagen, så ringde klockan samman tid som häromdagen. Det var svag sydlig vind och ca 10 grader vattnet. Jag hittade rätt lite fisk i dag också, men precis som sist, bara stötte öringarna på draget. Vid nåt tillfälle såg jag 2-3 öringar efter draget. Jag har tänkt läng på att sätta på en spinnare och det var en lyckad ide denna dag. En hemmamålad röd spinnare med silvrig sked 12g. Tror inte att jag hade fått iväg 10 kast innan öringen slog på.

kustfiske.
Spinn öring.

På söndagen hade jag Krille med mej, lika tidigt som dagarna innan och vi provade runt lite. Det var väldigt klart i vattnet. Jag lyckades för tredje turen i rad att få en öring. Även denna var lite mindre och fick friheten tillbaks. Vi stannade till på ett ställe och Krille sa, här brukar det vara fisk. Han hade nog inte kastat 3 kast innan en fin öring gick på. En riktig tjockis som fjällen bara ramlade av. Själv fick jag nog årets minsta fisk?

???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar