ÖRINGAR


Öringar får man inte! Dom förtjänar man!

söndag 11 mars 2012

ÅRETS FÖRSTA ÖRING.

Tagen på en gul/grön Grissly coast.

Så äntligen kom den! Årets första Öring! Liten men naggande god som det heter, 54 cm och fjällen bara ramlade av den. Jag vill faktiskt tillägnad den till min trogne fiske kompis Krille! Han kom häromdagen och sa att han hade kommit på ett nytt ställe som han ville att vi skulle prova. Han hade varit där för ett par dagar sedan och då haft fisk efter. När vi kom ner till båten så var vinden redan frisk, han hade sagt att det skulle bli upp till 11 m/s västan. Vi övervägde faktiskt att lägga om fiske turen och hämta vadarna men nyfikheten på det nya stället var för stor och vi tog båten ut. Vinden av tog inte, snarare ökade hon och hem färden blev en blöt historia. Hade jag nu fiskat själv så hade jag till 100% inte fiskat på ett sådant här ställe, inte efter öring iallafall. Däremot var det riktigt stor gädd-varning. Men rycktet om att det skulle vara fisk där stämde och havets-silvret var säkert håvat av Krille. Kanske en av våra största styrkor som örings fiskare är att ständigt jaga nya platser och fiske alternativ. Att bara fiska på samma platser år efter år tro jag inte så mycket på, då jag själv har haft kanon fiske på ett ställe det ena året till för att året efter vara betydligt färre fiskar. Fast jag ändå fiskat med nästan exakt samma beten och förutsättningar. Sen finns det klart vissa platser som drar fisk år efter år, som Sillnäs udde, Tocken och Hopptorn udden.  

1 kommentar:

  1. Bra jobbat! Denna bloggen måste man ju följa. :)

    Vh
    Anders

    SvaraRadera