ÖRINGAR


Öringar får man inte! Dom förtjänar man!

tisdag 13 september 2016

Sommarfiske!

Tänkte jag skulle sammanfatta lite av sommarfisket som vi haft den senaste tiden. Gäddorna har naturligtvis testats med goda och tröga rundor. Kalle har varit med några gånger och är snart uppe i lika många Gäddor som han är gammal (6).
 Vi har även så klart varit på jakt efter Havet-Silver. Det har ju varit högsommar nu ett tag och man har väl gått  och hoppats på att temperaturen skulle sjunka till mer Öring temp men så börjar det närma sig den så kallade elfte timmen och man går och tittar snett på Öringspöet. Vi har trots det varma vattnet varit i kontakt med Öringar. Nu sist i söndags så var det 18-19 grader i vattnet och vi hade fisk på.
 
Här är det Andreas som visar upp en fin sommaröring tagen på en liten rosa räka. Vi har provar runt lite och det som funkat bäst mer är Tobisflugor och så klart min favorit Listerbörsten! Jag har fiskat uteslutande med klass 7 och en Guideline fast int. Såklart finns Krille med bland bilderna på Öringarna. Vi tog båten, provade utomkring i ett helt stilla hav och klart som en sexa renat vattnet gick denna fina Öringen på en Tobis fluga med ett våldsamt hugg.
61cm silver!
Själv är jag fantastiskt nöjd med sommar/höstfisket. Det har blivet några extra rundor i år tack vare lite extra tur och hjälp från bland annat Andreas som givmilt har delat med sig av några bra platser för hösten. Fiske historierna är som ni vet många men jag vill ändå berätta en rätt kul grej som hände på årets sista fiskerunda?
 
Bättre sent än aldrig så bestämde jag och Krille att vi skulle trotsa det fina sommarvädret och hoppa i vadarna för att ge Öringarna en sista kamp för året. Sagt och gjort kaffe på termosen och en dubbelmacka i en påse, ut med fiske grejorna och in i bilen. Har man glömt något? Nej, allt är nog med. Termometern i bilen visar 26 grader och förväntningarna sjunker en aning men flaggorna visar frånlandsvind och en gnutta hopp kommer tillbaka. Ut ur bilen och i vadarna. Ingen tröja, ok. Det funkar ju ändå det är så varmt men då kommer problem nr 2. Ingen flugask..... Spöet är inte ner plockat sedan sist vi var iväg och 3cm ovan för handtaget sitter det en Listerbörst på bunden. När jackan åker på så ser jag att det sitter en lika dan fluga i kardborret vid bröst fickan. Krille är såklart snabbt framme och erbjuder sig av sina flugor. Jag tror på mina flugor och jag tänkte att jag börjar med dessa två så får vi se vad som händer. Efter ett påslag och tre fiskar upp så är det inte mycket kvar av min kära Listerbörst och jag byter till fluga nummer två. Mörkret började få allt mer över tag och det blev ett påslag men den var nog för liten för att bli kvar. Krille kom upp bredvid mig och får fisk även han. Många gånger så har man med sig en massa flugor som aldrig används och denna runda bevisar att än en gång att tror man bara på det man har längst ut på änden av linan så funkar det.
 
 
Nu blir det till att planera en resa till Danmark i höst och prova på nåt nytt när nu Öringarna är fredade. Det blir några rundor på Regnbågarna i höst och såklart Gäddorna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar