ÖRINGAR


Öringar får man inte! Dom förtjänar man!

söndag 29 april 2012

JAG OCH POLAR´N

Det duggar tät mellan fisketurerna, helst nu när det är lite långhelg. Lördagens tur började helt vindstilla och kristal klart i vattnet. Inte det mest optimala men jag lyckades att tappa en liten och hade en som bara följde efter. Fisket för tillfället är väldigt Toby inspirerat. Jag gick ner till 12g och silvet. Det blev också en gädda runt 2kg. Vinden kom lite men avtog lika fort, så vi begav oss hemåt lite tidigare än tänkför omväxlings skull.

Så äntligen kom den? Årets första flugöring! På en Polar Magnus så klart!Det började med att jag stod och velade om jag skulle köra en liten snabb tur på gäddorna eller om det skulle bli ytterligare en svår öringtur? Började packa sakerna och när stunden var inne så hamnade asken men kustflugor i väskan! Jag tänkte "vad gör du? stå och vela om ett så egentligen helt solklart val? Gäddorna kan du ju fiska hela sommaren!" Det var en rejäl nord-ost som bar upp linan och det var inte helt enkelt att få ut flugan dit man ville. Men så kom hugget! En liten grönländare på 45cm med både hopp och rusning. Att få in den, lossa flugan och se den simma tillbaks är alltid en speciell känsla. Antal timmar på denna flugöring är en helt annan historia, så bara kriga på grabbar, det betalar sej till slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar