ÖRINGAR


Öringar får man inte! Dom förtjänar man!

tisdag 23 april 2013

En lyckad helg.

Det blev en lyckad helg på havet. Lördagens runda började redan 05.00 på morronen med nybryggt kaffe och en macka på stående fot, medans jag packade alla grejorna. Nu med båten i stan så var man sea born rätt fort. Inte en kotte som var ute och vandrade på den nya bron? Jag provade runt lite på några nya ställen men jag hittade en liten Grönländare på 45cm, på ett gammalt beprövat ställe. Jag fick den på den tobis färgade Bornholmerkölen. Jag hade även 2st öringar efter, jag byte snabbt till flugspöet och den högg på en liten spiggimitation men släppte. Byte till en Big hole demon och den ena var efter igen men ville inte hugga? Fick in lite rapporter om några landade öringar på andra sidan av listerlandet.


Söndagens runda var tillsammans med Krille, som med sina 3 öringar får ta på sej titeln som kung denna dag! Ett härligt grattis!!! Det är mycket trevligt  att bara få se havets silver ta ett hopp eller en rejäl rusning. Det är nu 8 grader i vattnet.

havsöring
Prickig öring!

Krilles största vägde 2.5 och 60cm. Hans andra två öringar var mindre och fick friheten tillbaka. Denna fisk tog ett toby i blått och silver. Krille hade päron tårta med sej och den smakade extra gott denna dag! Mot slutet så byte jag till favorit betet! Det gröna med röda prickar och guld bakgrund toby! På ett lite längre kast kom hugget! En läcker fisk på 2,8 kg och 64cm lång på ett ställe som jag aldrig har fått fisk förut. Man måste våga prova ny utmaningar.


öringfiske
Havets silver!
 
 
Denna fisk var årets första odlade öring? När vi mot kvällningen kom in mot innerhamnen så hade vi båda ett härligt leende och det värsta fiskesuget hade lagt sej, sen att man var lika sugen på att ge sej ut på måndags morronen när man så båten i hamnen, är en helt annan sak. Som tur var så blev det två små turer till en på måndag kvällen och en på tisdag kvällen men då utan resultat. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar